Sakari Topeliuksen 1870-luvulla kirjoittama Maamme-kirja oli kansakouluissa oppikirjana samaan aikaan kun vanha suomalainen mustavalkoinen elokuva eli kulta-aikaansa ennen television yleistymistä 1960-luvulla. Kotimaisen elokuvan Maamme-kirjassa tarkastellaan vanhoja suomalaisia elokuvia Topeliuksen teoksen antaman esikuvan mukaisesti. Elokuvien kertomat tarinat liitetään kulttuurihistorialliseen ja sosiaalihistorialliseen näkökulmaan maamme poliittisia vaiheita unohtamatta.
Kirjassa kerrotaan, minkälaisen kuvan vanhat suomalaiset näytelmäelokuvat ovat antaneet Suomen historiasta, Suomesta ja suomalaisista. Toisaalta tarkastellaan kotimaisen elokuvan historiallisia aiheita. Esikuvana käytetyn Topeliuksen Maamme-kirjan tavoin tavoitteena on antaa ’kotomaamme koko kuva’ tässä tarkasteltavana aikajaksona.
Historiantutkija Pekka Kaarninen on aikaisemmissa teoksissaan perehtynyt suomalaisen yhteiskunnan vaiheisiin monipuolisella tavalla. Hänen tarkastelukohteensa ulottuvat suomalaisesta ylioppilastutkinnosta tukkilaiselokuviin ja dopingin käyttöön urheilussa.